תכנית הגשה להיתר בנייה – מה חשוב לדעת לפני שמתחילים?

תכנית הגשה להיתר בנייה, או כפי שהיא נקראת בהגה המקצועית “גרמושקה”, היא תכנית המוגשת לאישור הועדה המקומית לתכנון ולבנייה, ולמעשה מכילה את כל הפרטים המתארים את פעולת הבנייה העתידית. כמעט כל פעולת בנייה, בין אם כלול בה שינוי מעטפת או חזית של מבנה קיים ועד להקמת מבנה חדש, מחייבת היתר

תכנית הגשה להיתר בנייה, או כפי שהיא נקראת בהגה המקצועית “גרמושקה”, היא תכנית המוגשת לאישור הועדה המקומית לתכנון ולבנייה, ולמעשה מכילה את כל הפרטים המתארים את פעולת הבנייה העתידית. כמעט כל פעולת בנייה, בין אם כלול בה שינוי מעטפת או חזית של מבנה קיים ועד להקמת מבנה חדש, מחייבת היתר בנייה. תכנית הגשה להיתר היא הליך בירוקרטי מאתגר ובעל חשיבות מכרעת לפרויקט, לכן חשוב להעמיק בשלבים וללמוד את הדרך הנכונה ביותר להגשה.

אז מתי צריך להגיש תכנית הגשה להיתר בנייה?

כאמור, כמעט כל פעולות הבנייה דורשות היתר בנייה, הנה כמה דוגמאות לפעולות בנייה הדורשות היתר:

  • כאשר רוצים להציב מבנה זמני, כגון מכולות, קרוונים וכו’.
  • כשרוצים לבצע שינוי בתשתית, חפירות, התווית דרך, סגירה או סלילה של דרך קיימת, או הנחת תשתית חדשה.
  • בנייה פנימית בבניין המשפיעה על הצנרת המשותפת או על הקונסטרוקציה שלו.
  • כל שינוי חיצוני או תוספת לבניין קיים (פרגולה, סככה, חנייה מקורה וכו’).
  • בקשה לשימוש במבנה קיים בצורה שונה מהשימוש שאושר לו בעבר.
  • וכמובן, הריסת בניין ישן או הקמת בניין חדש.

מה מכילה תכנית הגשה להיתר בנייה?

תכנית ההגשה להיתר בנייה מכילה תיאור של הבקשה ותשריט. התשריט קיבל את הכינוי “גרמושקה” משום שבמקור התשריט הורכב מרצועה ארוכה אשר קופלה למקטעים. צורת הקיפול דמתה למבנהו של אקורדיון. “גרמושקה” משמעותה אקורדיון ברוסית.

כיום ניתן להגיש בצורה מקוונת את תכנית ההגשה להיתר. ההתקדמות לתוכנית מקוונת עוזרת באופן משמעותי משום שהיא מאפשרת עריכה, תיקונים, והוספה של מידע כל עוד טרם נערך דיון בעניין הבקשה.

דוגמא למבנה כללי של תכנית הגשה להיתר:

  1. המקטע הראשון כולל בתוכו את הפרטים של הנכס, את שמות בעלי העניין בהיתר (המגיש, היזם, בעל הקרקע, עורך הבקשה, ומתכנן השלד). בנוסף יופיע פירוט הקלות אם ההיתר כולל כאלה ועוד.
  2. במקטע השני תופיע טבלת שטחים עם שטחי הבנייה המבוקשים. הטבלה תכלול חלוקה לפי קומות ושימושים, ובנוסף שטחים קיימים מול שטחים שבנייתם מותרת.
  3. במקטע השלישי תהיה מפה טופוגרפית של המגרש, תרשים הסביבה ותשריט של נושא ההיתר בחתך קומתי.
  4. במקטעים הבאים יופיעו חישובי שטחים, חתכי אורך, חתכי רוחב, תשריטי קומות, תשריטי עזר, ותשריטי החזיתות של המבנה.

מהם השלבים העיקריים בדרך להיתר בנייה?

השלב הראשון בדרך להיתר הוא פנייה לאדריכל או מהנדס שיערוך את הבקשה, שכן רק איש מקצוע מוסמך רשאי להגיש אותה. השלב השני הוא בקשת תיק מידע, ללא תיק מידע לא ניתן להגיש את הבקשה, חשוב לבקש מוקדם משום שהטיפול בבקשה זו אורך עד 30 ימי עבודה. השלב השלישי הוא הגשת התוכנית דרך מערכת “רישוי זמין”, הועדה בודקת את תנאי הסף של הבקשה, במידה והבקשה תקינה יש להמתין להחלטת הועדה. בחלק מהמקרים תידרש בדיקה של מכון בקרה. אם אין דרישה כזו עורך הבקשה יגיש לוועדה מסמכי בטיחות השימוש במבנה. והשלב האחרון הוא תשלום אגרות.

האם קיים ליווי בבניית תכנית הגשה להיתר בנייה?

בניית תכנית הגשה להיתר בנייה היא תהליך מאתגר ומורכב. אם אתם הנדסאים, מהנדסים או אדריכלים, תוכלו לקבל כלים פרקטיים ויעילים על מנת להכין את הבקשה. “מכלל הכשרה מקצועיות” מציעים קורס ייחודי לכל בעלי המקצוע הרלוונטיים. הקורס שנקרא “סודות הרישוי” מפשט את תהליך הוצאת ההיתר, מספק דרכים להתמודד על הועדות המקומיות ועם לקוחותיכם. בתחום כה תחרותי, חשוב להשיג יתרון מקצועי על מנת להפוך לאנשי מקצוע מבוקשים.

    Scroll to top caret