תקנות התכנון והבניה

תקנות התכנון והבניה נועדו להסדיר את התנאים עבור בקשות להיתרי בנייה, אגרות בנייה ועוד. אז מה מפורט בתקנות אלו, ומה המשמעות שלהן עבור מוכרים, קבלנים ויזמים? על כך ועוד נסביר לכם במהלך הכתבה הבאה.  תקנות התכנון והבניה - קצת רקע תקנות התכנון והבניה אותן ניתן להוריד כאן מחייבות את המהנדסים בוועדות

תקנות התכנון והבניה נועדו להסדיר את התנאים עבור בקשות להיתרי בנייה, אגרות בנייה ועוד. אז מה מפורט בתקנות אלו, ומה המשמעות שלהן עבור מוכרים, קבלנים ויזמים? על כך ועוד נסביר לכם במהלך הכתבה הבאה. 

תקנות התכנון והבניה – קצת רקע

תקנות התכנון והבניה אותן ניתן להוריד כאן מחייבות את המהנדסים בוועדות התכנון המקומיות לקבוע במסגרת היתר הבניה תנאים מסוימים. תנאים אלו קשורים בעיקר לדרכי הפינוי המתוכננות של פסולת בניה ולטיפול בה – בזמן עבודות הבניה או לחילופין, מיד עם השלמתן. תיקון מס' 4 בתקנות אלו מאפשר לחייב בעל היתר להוסיף, לשנות ולתקן בניה. הוא גם מאפשר הפקדת ערבות בנקאית בוועדה המקומית בתור תנאי מחייב לכך שיעקוב אחר תנאי ההיתר.

תיקון 101 לחוק הבניה

כדי לבצע שינוי משמעותי שיעדכן את חוק הבניה והתכנון – משרד הפנים הכריז על תיקון 101. תיקון 101 לחוק נועד על מנת להסדיר בצורה חוקית הקמת מכוני בקרה על תחום רישוי הבניה בישראל. תיקון זה, שאושר במהלך אוגוסט 2014 כלל שינויים מהותיים למדי. שינויים אלו כללו בין היתר הרחבה משמעותית של סמכויות התכנון של אותן ועדות מקומיות. בנוסף, מוסדות התיכון אמורים להתנהל לפי מידת שקיפות מסוימת שגם היא מוגדרת במסגרת אותם שינויים. הוסדרו בתיקון החוק גם תקנות חדשות – עבור קבלת פטור מהיתר או תכנון. כחלק מהחוק נוצר גם נוהל רישוי מקוון – שנכנס לתוקף במהלך שנת 2016, והקל על לא מעט מוכרים, קבלנים ויזמים.

סעיף 145 לחוק התכנון והבניה

סעיף 145 לחוק התכנון והבניה עוסק בעיקר בכל הנוגע לעניין הרישוי. למעשה, קיימת חובת בקשה עבור היתר בניה של בניין חדש ועריכת תיקונים בבניין עצמו. גם עבור סלילת דרך, והריסה או הרמה של בניין נצטרך אישור. היתר ניתן אך ורק לפי תכנית. לפיכך, אם השינוי שנעשה בדירה עשוי לשנות את שטח הדירה או להשפיע על מבנה שלד הבניין – נדרש היתר בניה. גם במקרים בהם מדובר ברכוש משותף, כמו לדוגמא בניין בו יש חצר משותפת – נצטרך היתר בניה. אולם, אם מדובר בשינוי פנימי ותו לא – אין צורך בקבלת היתר בניה.

מה צריך לדעת על הנפקת היתר בניה?

רישיון היתר בניה מסופק לנו על ידי הועדה המקומית לתכנון, ומספר תקנים מחייבים נוספים. היתר זה ניתן אך ורק בהתאם לזכויות הבניה בתכנית המתאר. היתר זה משמש אותנו בתור אישור עבור ביצוע שינויים בשימוש המקרקעין – בניית מבנה חדש במקומו, הריסה, שינוי וכו'. 

מה צריך לצרף להיתר בניה?

להיתר בניה נצטרך לצרף תיאור מילולי כללי של פרטי השינוי עבור בקשת ההיתר. כמובן שיש צורך גם באישור רשויות, מפת מדידה ותוכניות מבנה. היתר בניה ניתן רק לפי בקשה מסודרת, אותה בעלי מקצוע מורשים או אחד מבעלי הזכויות על הנכס אמורים להגיש.

    Scroll to top caret